Irresistible

W bieżącym roku szkolnym w Publicznym Gimnazjum w Pęgowie i w Powiatowym Zespole Szkół w Obornikach Śląskich realizowaliśmy międzynarodowy projekt  edukacyjny pod nazwą IRRESISTIBLE.

Pod okiem dydaktyków z Uniwersytetu Jagiellońskiego,  odbyła się  „podróż w głąb” wielkich możliwości nanocząsteczek (czyli struktur, o wielkości do 100 nm). Mieliśmy okazję poznać nowoczesne technologie polegające na wykorzystaniu nanocząsteczek w świetle odpowiedzialnych badań naukowych i innowacji RRI (ang. Responsible Research and Innovation). Wszystkie zagadnienia dodatkowo analizowaliśmy pod kątem:

  • zaangażowania – czyli wspólnego udziału naukowców, przemysłu i społeczeństwa obywatelskiego w procesie badań i innowacji,
  • równości płci – tj. uwolnienia pełnego potencjału społeczeństwa,
  • kształcenia w zakresie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych – pozwalającemu na twórczą edukację wspierająca przyszłe potrzeby społeczeństwa,
  • etyki – w tym społeczne znaczenie i akceptowalność wyników badań i innowacji,
  • nieograniczonego dostępu – wolny, bezpłatny dostęp do wyników badań finansowanych ze środków publicznych,
  • zarządzania – odpowiedzialność decydentów politycznych za tworzenie harmonijnych modeli RRI.

i o ile w pierwszym czytani brzmi to bardzo poważnie to nasi uczniowie świetnie sobie w tym zakresie poradzili J

Nasza uwaga  była skupiona głównie na nanocząsteczkach srebra, które wraz z przyjmowaniem wielkości nano nabierają nowych właściwości. Również w naszych badaniach udowodniliśmy skuteczność w  ochronie przeciwbakteryjnej. Dzięki takim właśnie  właściwościom nanosrebro jest wykorzystywane w produktach medycznych, materiałach opatrunkowych lub jako środek bakteriostatyczny. I choć proces działania antybakteryjnego jest bardzo złożony i jeszcze nie do końca wyjaśniony, to my  zastanawialiśmy się nad możliwościami wykorzystania tych cząsteczek w wielu gałęziach przemysłu,  ale także nad konsekwencjami ich stosowania dla środowiska w przyszłości. Dzięki dużemu zaangażowaniu w realizację projektu młodzież poznała i wypróbowania we własnej pracy elementy procesu badawczego.

Odbyło się spotkanie z czynnym naukowcem, w trakcie którego zaproszony dr Piotr Światek odpowiadał na liczne pytania dotyczące realiów procesu poszukiwania i wdrażania nowych leków, związanych z tym wieloletnich badań i szeroko pojętej odpowiedzialności ciążącej na naukowcach.

W grudniu odbył się wyjazd do Krakowa, podczas którego młodzież uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez dr Macieja Kluzę z Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego z zasad budowy interaktywnych eksponatów, które stanowiły podsumowanie naszego projektu.

Kulminującym momentem były wystawy w obu szkołach, które rozpoczęły się 15 kwietnia. W dniu otwarcia towarzyszyli nam zaproszeni goście reprezentanci Urzędu Gminy i zaprzyjaźnionych placówek edukacyjnych, którzy pod okiem dr Macieja Kluzy dokonali wyboru najlepszych eksponatów na każdej z wystaw. Nagrodzono eksponaty Podróż kulką przez organizm autorstwa K.Gaj, A.Duszaka i Z.Górnikowskiej oraz skala wszechświata K.Górskiego, K.Roziela,  K.Michalskiej, W.Koczot, J. Sękalskiego, Z.Banat . W moich oczach jako koordynatora szkolnego wszyscy zasłużyli na wyróżnienie!

Możemy się pochwalić ,że całkiem spora grupa odbiorców miała okazję aktywnie wykorzystać stworzone eksponaty. Proces budowy eksponatów i przygotowania samej wystawy stanowiła nie lada szkołę życia szczególnie dla najmłodszych uczniów gimnazjum, a co najważniejsze, że poradzili sobie z nim wyśmienicie, często zaskakując tym samym dorosłych.

Wielu znajomych o otwartym sercu pomagało zdobyć co ciekawsze i trudno osiągalne materiały z zawartością kevlaru i wielkie dzięki im za to, a wszystko po to pokazać, że nauka nie jest oderwana od rzeczywistości i warto angażować się w proces poznawczy by nowe wynalazki pomagały w życiu kolejnym pokoleniom, a fakt, że proces jest długi i trudny może wręcz stanowić w przyszłości wyzwanie zachęcające do podjęcia kolejnych prób.

Pewne jest, że eksponaty z naszych wystaw przybliżają zrozumienie, działanie i znaczenie wykorzystania nanocząsteczek, a przez swoją dostępność na najbliższych imprezach plenerowych (Dni Obornik Śląskich, Święto Truskawki) ułatwią proces poznania dokonań i zastosowania nanotechnologii wszystkim zainteresowanym. Już dziś serdecznie zapraszamy na nasze stoisko, gdzie pod patronatem szkół i Fundacji Znajdź Cel uczniowie jako wolontariusze poprowadzą zajęcia z projektu „Bądź niepowstrzymany w poznawaniu Świata” i opowiedzą o swojej przygodzie w projekcie zachęcając do używania eksponatów.

Zapraszamy do zapisów na warsztaty wszystkich zainteresowanych na mail: fundacja@znajdzcel.pl, więcej informacji na stronie www.znajdzcel.pl lub stronie facebookowej Fundacji. Zapraszamy Was do wspólnego poznawania przyrody.